tirsdag den 4. januar 2011

Visioner Niels Hannibal

Siden dette projekt startede har mine forestillinger om dets formål og indhold været ret beskedne. Først og fremmest ville jeg gerne undersøge de gadgets, som Morten kunne supplere os med, mhp. deres forskningsmæssige potentiale inden form psykiatrien. Dette vil jeg fortsat, og mener det må være startpunktet.

Når der er sagt, så kan jeg også tænke ud af boksen.

Et spørgsmål som jeg meget gerne vil undersøge, er sammenhæng mellem fysiologiske ændringer i kroppen, psykologiske ændringer i sindet og musikalsk aktivitet og forskellige interventioner.
- især sammenhæng mellem arousal og oplevet kvalitet i det terapeutiske forløb, er vigtigt at udbygge vores viden om. Jeg vil gerne kunne besvarer spørgsmål som: Kan musikalsk improvisation mindske negativ arousal; hvordan afspejler dynamik og aktivitets niveau i musikalsk interaktion personens arousal; er der sammenhæng mellem kl og pt arousal og i den stil.
Arousal er for mange patienter i psykiatrien forbundet med angst, usikkerhed, stress mv, og det er derfor væsentligt, at kunne belyse hvordan musikalske aktiviteter i musikterapeutisk kontekst kan afhjælpe dette. Videre er det væsentligt at kunne undersøge, om eventuel virkning er vedvarende osv.

Det vil også være optimalt, at kunne se på forandringer i arousal igennem en hel session. På den måde kunne det undersøges og dokumenteres, hvor der i løbet af en session er vanskeligheder, hvis altså øget arousal er lige med vanskeligheder, og hvordan pt. kan udholde grad af øget arousal. Ved kunne monitorere dette, kunne man se på udvikling over tid mv.

En anden del af mine visioner omhandler selv administrationen af disse måleinstrumenter. De skal for ste første være trådløse. Dernæst skal de kunne anbringes perifert på kroppen. Der skal kunne foretages målinger af flere personer samtidig.

Måleparametre: Puls, blodtryk og arousal målt gennem huden. Jeg ved ikke, om motorisk aktivitet er en parameter, der har relevans for psykiatrien. Kun hvis der er tale om pt. med nedsat motorisk aktivitet som der er tilfældet med f.eks. depressive. Disse ses ikke så ofte i klinikken.

Hvis jeg skal frembringer ønsker, så må nogen gerne opfinde en måde, hvorpå man kan registrere, hvilke centre der aktiveres i hjernen, og som kan omsætte data til tredimensionelle billeder af hjernen løbende. Altså en transportable MIR scanner eller noget i den retning. Noget der ikke er super magnetisk og som er mobilt. Men der er nok ikke lige om hjørnet.
Niels (04.01.11)




1 kommentar:

  1. Hej Niels,
    Jeg vil blot skrive at brain sensorer osse er på vej. Eksempelvis er der et EC forskningsproject, BRAIN, som udvikler Open Source software til måling af hjerneaktivitet. Målsætningen er der at udvikle hjernemålinger som en ny form for user interface for individer med fysiske handicap.
    Det bliver billigere og mere udbredt.

    http://www.brain-project.org/

    SvarSlet